Verzekeraars brengen steeds meer fraudeurs aan het licht
Ieder jaar loopt het aantal fraudeurs dat aan het licht wordt gebracht op. in 2015 waren er zo’n 8000 fraudeurs opgespoord en vorig jaar zo’n 10000 fraudeurs. Door deze opsporingsacties bespaarden verzekeraars ruim € 83 miljoen. 1 op de 3 gerichte incidentonderzoeken liep uit op de opsporing van een fraudegeval.
Vorig jaar was er sprake van opvallende fraudevormen, bijvoorbeeld de scooterfraude. Hierbij claimden scooterrijders na een ongeval niet alleen de materiële schade, maar ook onterecht een fors bedrag voor een jaar studievertraging. Daarnaast is een opvallende fraudevorm een valse claim indienen om een vakantie terug te verdienen. In 2017 verdubbelde het aantal valse claims in vergelijking met 2015 en 2016.
Doordat er sprake is van veel fraudeurs betalen veel huishoudens enkele tientallen euro’s per jaar te veel. Door de fraudeurs op te sporen en aan te pakken proberen de verzekeraars de klanten niet onnodig meer premie te laten betalen. Sinds het najaar van 2016 hebben de verzekeraars de mogelijkheid om de onderzoekskosten te verhalen bij de fraudeurs. Deze directe aansprakelijkheidsstelling is een ‘zeer goed middel’ om verzekeringsfraude óók in eenvoudige zaken te ontmoedigen. Andere middelen zijn royement, registraties op waarschuwingslijsten en uiteraard het terugvorderen van uitgekeerde bedragen.

