Hypotheekverstrekker Florius kiest voor online identificeren en inloggen met iDIN

Door toenemende digitale dienstverlening is er een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Bedrijven die hun klanten een makkelijke, veilige en betrouwbare manier om in te loggen bieden, winnen terrein. Door in te loggen met iDIN – met de vertrouwde inlogmiddelen van de eigen bank – kan een klant zijn identiteit gemakkelijk online bevestigen. De bank geeft meer zekerheid over die identiteit, omdat de klant zich persoonlijk heeft geïdentificeerd bij het openen van zijn bankrekening.

Uit onderzoek voor het ministerie van Veiligheid en Justitie blijkt dat we slordig met onze wachtwoorden omspringen. Dat werkt onder andere identiteitsfraude in de hand. Volgens digitaal beveiligingsbedrijf Norton Security heeft 14 procent van de Nederlandse consumenten in 2016 te maken gehad met cybercriminaliteit zoals identiteitsfraude. Het risico van identiteitsfraude is bij het gebruik van iDIN minimaal. Banken hebben uitgebreide identificatieverplichtingen en staan daarvoor onder toezicht. Bovendien wordt actieve fraudemonitoring ingezet, zoals dat ook in het betalingsverkeer gebeurt.

Bij inloggen met iDIN hoeven consumenten zelf geen wachtwoorden te verzinnen en te onthouden. Ze kunnen inloggen zoals ze dat bij hun bank gewend zijn, met veilige inlogapparaatjes, SMS-berichten of mobiele apps. Bedrijven kunnen iDIN in hun online dienstverlening aanbieden naast andere inlog- en identificatiemethoden. Zo kan de klant zelf kiezen.

Ervaar zelf het gemak van identificeren met iDIN: https://demo.idin.nl

Florius aan de slag met iDIN
Hypotheekverstrekker Florius is in augustus 2016 met iDIN van start gegaan. Karin Polman, directeur Florius legt uit: “Allereerst is er het klantgemak. Een klant hoeft met iDIN geen aparte accounts met wachtwoorden te onthouden. Florius is op zijn beurt zeker van wie is ingelogd op ‘mijnFlorius’. Wij geloven dat iDIN ons verder helpt richting een volledige digitale dienstverlening.”Dankzij iDIN worden enkele tijdrovende papieren processen overbodig. Polman ziet dat als een groot voordeel: “Hierdoor kunnen we onze klanten sneller bedienen, op ieder moment en op ieder device.”

Steeds meer mogelijkheden met iDIN op ‘mijnFlorius’

De keuze voor iDIN vorig jaar was in eerste instantie bedoeld om de klanten een praktisch en gebruiksvriendelijk alternatief te geven voor het inloggen met een e-mailadres en wachtwoord. Polman vervolgt: “Klanten die al een ‘mijnFlorius’ account hadden, konden iDIN hieraan koppelen zodat ze in het vervolg met iDIN konden inloggen. Nieuwe klanten konden met iDIN snel en eenvoudig een ‘mijnFlorius’ account aanmaken. Vervolgens hebben we in december 2016 potentiële klanten de mogelijkheid gegeven om via iDIN zelf een prospect account aan te maken op ‘mijnFlorius’, om de voortgang van een hypotheekaanvraag te volgen. Sinds juni van dit jaar is het mogelijk om met behulp van iDIN je variabele rente vast te zetten in ‘mijnFlorius’.”

Toekomstplannen voor iDIN op mobiele telefoons
Uiteindelijk wil Florius zoveel mogelijk sturen op het inloggen met iDIN in plaats van met een e-mailadres en wachtwoord. Polman: “Als iDIN via mobiele apps van de banken volgend jaar live gaat – daar zijn de banken nu mee bezig – wordt het inloggen nog makkelijker. Ook wordt het makkelijker om iDIN te gebruiken voor onze Florius app. Wij volgen de doorontwikkeling van iDIN op de voet, zodat we bij nieuwe functionaliteit snel kunnen schakelen.”

Positieve reacties
Polman geeft aan dat de klanten van Florius goede ervaringen hebben met iDIN. “De reacties zijn heel positief. We hebben de eerste maanden een pilotperiode gehad waarbij issues snel door de gezamenlijke banken zijn opgepakt. Inmiddels hebben we bijna 35 duizend klanten die met iDIN inloggen op ‘mijnFlorius’. Van deze groep heeft 86 procent dat als positief ervaren. Ook komen er weinig vragen binnen bij onze klantenservice met betrekking tot iDIN.”

Voordelen iDIN op een rij

  • Breed beschikbaar.
  • Geeft zekerheid over de identiteit van de klant.
  • Stelt persoonlijke gegevens van de klant veilig beschikbaar.
  • Direct te gebruiken door miljoenen consumenten met de vertrouwde en veilige inlogmethode van hun eigen bank.
  • Biedt de mogelijkheid om nieuwe online diensten aan te bieden en processen te versnellen.
  • Geeft bedrijven bescherming tegen identiteitsfraude, mede dankzij fraudemonitoring door de banken.
  • De Consumentenbond heeft iDIN uitgeprobeerd en vindt het veilig, makkelijk, intuïtief en snel.

Wie iDIN als identificatiedienst op zijn website aan klanten wil aanbieden, moet een iDIN-overeenkomst afsluiten met één van de deelnemende banken of identiteitsdienstverleners. Zij kunnen meer informatie geven over de kosten en de (technische) mogelijkheden om iDIN te implementeren. Meer praktische informatie voor ondernemers staat op https://www.idin.nl.

Over VerzekerJeGek.nl

Op VerzekerJeGek.nl vind je actueel verzekeringsnieuws, informatie over verzekeringen, contactgegevens van verzekeraars en veelgestelde vragen.

Welke verzekeringen zijn voor jou van belang?

Nieuwsbrief

Contact

VerzekerJeGek.nl
De Trompet 1945
1967 DB  Heemskerk

AFM 12042947
KVK 61433691

0251 - 745634
info@verzekerjegek.nl
facebook.com/verzekerjegek
twitter.com/verzekerjegek